OZE- tajemniczy skrót?

 

Przez ostatnie kilka tygodni miałam sposobność  uczestniczyć w kursie „Otwarte Zasoby Edukacyjne w bibliotece”. Czy wydał mi się inspirujący i ciekawy? OZE „dzieją się” w obrębie możliwości  nowych technologii, narzędzi i metod, a przy tym w sposób przemyślany i bezpieczny. Tak, to zupełnie nowy sposób patrzenia na edukację, rozwój, ale przede wszystkim swobodne dzielenie się wiedzą z innymi.  Poniżej przedstawiam efekt mojego uczestnictwa w kursie, czyli mój własny zasób edukacyjny, którym się dzielę. Scenariusz dotyczy zajęć z j. angielskiego dla dorosłych.

 

 

Let’s practice English”

 

 


Grupa osób w wieku 50+(około 6-8 osób)

Cel - przełamać strach w mówieniu w języku obcym(angielskim)

Zajęcia będą odbywać się w Czytelni WBP

Cotygodniowo po południu np. godz.17.00

 

1.    PLANOWANIE – cykl warsztatów


Główny CEL warsztatu: mówię w języku angielskim- przełamać strach

Cele szczegółowe warsztatu: potrafię swobodnie zadzwonić w j.angielskim( telefon, skyp), opisać prostym językiem otaczające mnie przedmioty, zdobywam umiejętności korzystania z narzędzi multimedialnych oraz innych (np. Smash)w j.angielskim, poznaję zwyczaje i obyczaje, Wlk. Brytanii

2.    Wstępny schemat warsztatów- schemat dotyczy pojedynczego warsztatu

 

Czas zajęć pojedynczych zajęć 60 minut

 

1.    WSTĘP – 10% (15 minut)

METODY I MATERIAŁY:

PRZEBIEG:

-  powitanie w j.polskim

- poznanie się uczestników przez zabawę integracyjną- zabawa z papierem toaletowym. Każdy z uczestników urywa z rolki listki- kto ile chce. Potem ilość listków u każdego to tyle informacji o sobie – w j. angielskim(mogą być pojedyncze wyrazy).

Podczas zabawy notuję informacje o uczestnikach i przygotowuję hasła grupy w formie mapy myśli np. z wykorzystaniem narzędzia

 

WordArt lub coggle
- przedstawienie tematu zajęć

 

2.    ROZWINIĘCIE – 80% (35minut)


METODY I MATERIAŁY: praca zespołowa za pomocą gry towarzyskiej, wykorzystanie tablicy typu flipchart, wykorzystanie prostych kart do kalamburów

 

PRZEBIEG:

1.Podział na dwie grupy

2. Przedstawienie zadania, zasad- gra kalambury-Charades- Celem zabawy jest odgadywanie haseł przedstawianych gestami(pokazywanie lub dźwięk). Na pierwszych zajęciach będą to proste hasła- jedno dwuwyrazowe. W każdej kolejce jedna drużyna odgaduje hasło przedstawiane przez jednego z członków drugiej drużyny. Zarówno podczas pokazywania(nie wydajemy dźwięków), jak i wydawania dźwięków(nie pokazujemy), podpowiadających hasło.

3. Wykorzystanie gry jest narzędziem do treningu komunikacyjnego.

Uwaga! Każdy zapisuje na kartce nowo poznane wyrazy lub jeśli zna wszystkie wybiera np. 3 najkrótsze

 

 

3.    ZAKOŃCZENIE – 10% (10minut)

METODY I MATERIAŁY: dzielimy się wiedzą na tablicy flipchart

PRZEBIEG:

1. Każdy przedstawia nowo poznane wyrazy lub, jeśli zna wszystkie próbuje opisać je w j. angielskim, dodać skojarzenia np. Tomato( red, eat, garden)

2. Zapowiedź drugiej części spotkania za tydzień

 

3. W zapowiedzi drugiego spotkania wzmianka o wykorzystaniu metody dramy. W nawiązaniu do kalamburów, grupa łączy się w pary i wybierając jedno hasło(obrazek) układa dialog w j. angielskim, scenkę  z wykorzystaniem tego wyrazu.

 

Agnieszka Palkowska-Beczyńska

Licencja Creative Commons
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.