OZE- tajemniczy skrót?
Przez ostatnie kilka tygodni miałam sposobność uczestniczyć w kursie „Otwarte Zasoby Edukacyjne w bibliotece”. Czy wydał mi się inspirujący i ciekawy? OZE „dzieją się” w obrębie możliwości nowych technologii, narzędzi i metod, a przy tym w sposób przemyślany i bezpieczny. Tak, to zupełnie nowy sposób patrzenia na edukację, rozwój, ale przede wszystkim swobodne dzielenie się wiedzą z innymi. Poniżej przedstawiam efekt mojego uczestnictwa w kursie, czyli mój własny zasób edukacyjny, którym się dzielę. Scenariusz dotyczy zajęć z j. angielskiego dla dorosłych.
Let’s practice English”
Grupa osób w wieku 50+(około 6-8 osób)
Cel - przełamać strach w mówieniu w języku obcym(angielskim)
Zajęcia będą odbywać się w Czytelni WBP
Cotygodniowo po południu np. godz.17.00
1. PLANOWANIE – cykl warsztatów
Główny CEL warsztatu: mówię w języku angielskim- przełamać strach
Cele
szczegółowe warsztatu: potrafię swobodnie zadzwonić w j.angielskim( telefon,
skyp), opisać prostym językiem otaczające mnie przedmioty, zdobywam
umiejętności korzystania z narzędzi multimedialnych oraz innych (np. Smash)w
j.angielskim, poznaję zwyczaje i obyczaje, Wlk. Brytanii
2. Wstępny schemat warsztatów- schemat dotyczy pojedynczego warsztatu
Czas zajęć pojedynczych zajęć 60 minut
1. WSTĘP – 10% (15 minut)
METODY I MATERIAŁY:
PRZEBIEG:
- powitanie w j.polskim
- poznanie się uczestników przez zabawę integracyjną- zabawa z papierem toaletowym. Każdy z uczestników urywa z rolki listki- kto ile chce. Potem ilość listków u każdego to tyle informacji o sobie – w j. angielskim(mogą być pojedyncze wyrazy).
Podczas zabawy notuję informacje o uczestnikach i przygotowuję hasła grupy w formie mapy myśli np. z wykorzystaniem narzędzia
WordArt lub
coggle
- przedstawienie tematu
zajęć
2. ROZWINIĘCIE – 80% (35minut)
METODY I MATERIAŁY: praca zespołowa za pomocą gry towarzyskiej, wykorzystanie tablicy typu flipchart, wykorzystanie prostych kart do kalamburów
PRZEBIEG:
1.Podział na dwie grupy
2. Przedstawienie zadania, zasad- gra kalambury-Charades- Celem zabawy jest odgadywanie haseł przedstawianych gestami(pokazywanie lub dźwięk). Na pierwszych zajęciach będą to proste hasła- jedno dwuwyrazowe. W każdej kolejce jedna drużyna odgaduje hasło przedstawiane przez jednego z członków drugiej drużyny. Zarówno podczas pokazywania(nie wydajemy dźwięków), jak i wydawania dźwięków(nie pokazujemy), podpowiadających hasło.
3. Wykorzystanie gry jest narzędziem do treningu komunikacyjnego.
Uwaga! Każdy zapisuje na kartce nowo poznane wyrazy lub jeśli zna wszystkie wybiera np. 3 najkrótsze
3. ZAKOŃCZENIE – 10% (10minut)
METODY I MATERIAŁY: dzielimy się wiedzą na tablicy flipchart
PRZEBIEG:
1. Każdy przedstawia nowo poznane wyrazy lub, jeśli zna wszystkie próbuje opisać je w j. angielskim, dodać skojarzenia np. Tomato( red, eat, garden)
2. Zapowiedź drugiej części spotkania za tydzień
3. W zapowiedzi drugiego spotkania wzmianka o wykorzystaniu metody dramy. W nawiązaniu do kalamburów, grupa łączy się w pary i wybierając jedno hasło(obrazek) układa dialog w j. angielskim, scenkę z wykorzystaniem tego wyrazu.
Agnieszka Palkowska-Beczyńska
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons
Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.